Bygherrer ønsker sig – uanset, om der skal bygges en ny skole, et hospital eller boliger – altid det bedst mulige projekt i forhold til den givne økonomiske ramme. Byggeriet er i Danmark samtidig en stærkt reguleret proces, hvor bygherrerne må påregne betydelige udgifter til programmering, planlægning, projektering og styring af et projekt for at kunne leve op til gældende krav og regler. Bygherreorganisationerne besidder sjældent alle de forskellige kompetencer og fagligheder, der er nødvendige for at kunne skabe det bedste projekt inden for rammerne – og er derfor afhængige af at købe eksterne rådgivningsydelser.
Særligt offentlige bygherrer er udfordrede, da de allerede i rådgiverudbudsmaterialet skal fastlægge ydelserne. For hvordan køber man de rigtige rådgiverydelser ind på det rette tidspunkt, når projektets målsætninger endnu ikke er fastlagt? Mulighederne for at skabe et succesfyldt projekt er der uden tvivl, for vi har i Danmark nogle af verdens bedst uddannede og mest kompetente rådgivere, ligesom særligt planloven og byggeloven sætter rammerne for, at vi kan skabe sunde og funktionsdygtige byggerier, som folk gerne vil opholde sig i.