Reference

Nyt togmagasin i Marslev


Danmarks Jernbanemuseum ønskede at samle deres op mod 150 vogne under ét tag, og under de bedste sikrings- og klimaforhold. Dette var startskuddet til det nye magasin, der nu står færdigt i Marslev.

Kredit Danmarks Jernbanemuseum 1

© Danmarks Jernbanemuseum

Sikker opbevaring af Danmarks togmateriel

Danmarks Jernbanemuseum havde inden opførelse af det nye togmagasin deres samling af lokomotiver og vogne placeret på flere forskellige lokationer rundt omkring i Danmark, under mere eller mindre hensigtsmæssige forhold - men ønskede at samle dem under ét tag.

Togmagasinet i Marslev består af et magasin på 10.000 m², der indeholder 2,1 km spor, der har direkte forbindelse til jernbanenettets hovedlinje tværs over Fyn.

Magasinhallen er med til at sikre gode opbevaringsforhold for museets genstande, samtidig med at placeringen i Marslev vil gøre det lettere for museet at udskifte genstandene i deres udstilling, der befinder sig i den gamle remisebygning ved Odense Banegård, kun 12 km væk.

Magasinet er ikke åbent for besøgende, men en udvendig balkon på den over 230 m lange facade giver dog interesserede mulighed for at kigge ind i den imponerende magasinhal, da adgangen til balkonen er fjernstyret fra museet inde i Odense.

Byggeriet er finansieret dels med tilskud fra DSB og dels gennem en donation fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Opførelse af magasinet er første del af en større helhedsplan for et samlet anlæg med magasin- og værkstedsbygninger samt publikums- og personalefacilitet.

Kredit Danmarks Jernbanemuseum 2

© Danmarks Jernbanemuseum

22 02 2024 Togmagasin Marslev Byggeplads 6

Magasinhallen under opførelsen

Samspil mellem funktioner og teknik

Der har gennem hele projektet været et stort fokus på samspillet mellem funktioner og teknik således, at der kunne opnås en funktionel bygning med gode robuste systemer. Dette for at kunne styre indeklimaet, så der sikres en ordentlig bevaring af museets genstande. Samtidig med at magasinet skal kunne overholde jernbanesikkerheden og håndteringen af det kørende materiel.

Vi har som gennemgående bygherrerådgiver bistået Danmarks Jernbanemuseum med rådgivning og bistand i forbindelse med den indledende programmering, udarbejdelse af byggeprogram, udbudsrådgivning, gennemførelse af totalentrepriseudbud (EU-udbud) inkl. forhandling, juridisk rådgivning samt bygherrerådgivning under projektering og udførelse.

Kredit Danmarks Jernbanemuseum 4

© Danmarks Jernbanemuseum

Vores rolle

Som gennemgående bygherrerådgiver omfattede vores rådgivning og bistand følgende:

  • Udarbejdelse af byggeprogram og udbudsmateriale
  • Udbudsrådgivning og gennemførelse af totalentrepriseudbud inkl. forhandling.
  • Juridisk rådgivning herunder udarbejdelse af kontraktforhold og kontrahering
  • Bygherrerådgivning under projektering og udførelse.